Fakty śniadaniowe

Większość osób wie jak bardzo istotne jest jadanie dobrze zbilansowanego śniadania każdego dnia. Niestety z powodu coraz szybszego tempa życia współczesnego, wiele osób twierdzi, że nie ma czasu na zjedzenie śniadania przed porannym wyjściem z domu.

100% sok pomarańczowy Cappy zawierający porcję porannych składników odżywczych może ułatwić ci skomponować szybkie i odżywcze śniadanie. Ze względu na to, że 100% sok owocowy jest częścią tylko jednej z zalecanych grup produktów spożywczych, nie może samodzielnie stanowić dobrze zbilansowanego śniadania. Jednak, jeśli jest on wypijany wkrótce przed lub razem ze śniadaniem, wartość odżywcza 100% soku uzupełni składniki odżywcze zawarte w innych produktach tworząc w ten sposób dobrze zbilansowany posiłek.

Towarzystwa dietetyczne na całym świecie uznają 100% sok, jako część zalecanych do codziennego spożycia warzyw i owoców. Powodem tego jest fakt, iż 100% sok zawiera większość składników odżywczych zawartych w całych owocach, więc jedna porcja 100% soku owocowego może być spożywana, jako zamiennik dla jednej porcji owoców w urozmaiconej i zrównoważonej diecie. Istnieje wiele błędnych przekonań dotyczących 100% soku owocowego. Jednym z nich jest stwierdzenie, że wypijanie szklanki 100% soku owocowego rano wywoła uczucie sytości eliminujące potrzebę zjedzenia śniadania. Prawda jest jednak taka, że sok powinien stanowić tylko jeden z wielu składników tworzących codzienne śniadanie. Innym błędnym przekonaniem jest to, że 100% sok owocowy zawiera znacznie większe ilości cukru niż całe owoce. Analiza wartości odżywczej wskazuje na to, że zawartość węglowodanów w 100% soku owocowym jest porównywalna do tej zawartej w równej ilości całych owoców. Choć nie jest zalecane, aby zastępować wszystkie owoce w diecie sokiem owocowy, to spożycie 200ml szklanki 100% soku nie zwiększy ogólnej ilości cukru w diecie bardziej niż porcja całych owoców. Istnieją twierdzenia, że ilość składników odżywczych zawartych w 100% soku po produkcji i pakowaniu jest znacznie niższa niż w świeżych owocach. Dla przykładu, najistotniejszymi składnikami odżywczymi zawartymi w pomarańczach to witamina c i potas. Zawartość tych dwóch składników odżywczych w 100% soku pomarańczowym jest tylko nieznacznie niższa niż w całych świeżych pomarańczach. Więc szklanka 100% soku pomarańczowego rano może z łatwością służyć, jako pierwsza porcja składników odżywczych twojego dnia.

Jedna 200ml porcja 100% soku zaliczana jest, jako jedna porcja warzyw lub owoców każdego dnia. Wpływ regularnego spożycia soku owocowego na masę ciała jest jednym z punktów zainteresowania żywieniowców w ostatnich latach. Kilka badań naukowych wskazuje na to, że umiarkowane spożycie soku owocowego, jako części urozmaiconej i zbilansowanej diety nie doprowadzało do zwiększonego występowania nadwagi czy otyłości. W kilku przypadkach wykazano, że umiarkowane spożycie soku owocowego w połączeniu z dietą o ograniczonej kaloryczności wręcz pomagało osobom z nadwagą schudnąć.*
* Nutrition Research, Volume 31, Issue 9 , Pages 673-682, September 2011, http://www.nrjournal.com/article/S0271-5317(11)00167-9/abstract

Całe owoce oraz 100% sok owocowy, zarówno świeżo wyciskany jak i ten z kartonu zawierają istotne składniki odżywcze. Ważne jest, aby codzienna dieta zapewniała składniki odżywcze niezbędne dla utrzymania zdrowia, bez przekraczania indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego. Wszystkie produkty spożywcze i napoje mogą stanowić część zdrowego i aktywnego stylu życia obejmującego racjonalną, dobrze zbilansowaną dietę oraz regularną aktywność fizyczną. Śniadanie uznawane jest za najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Jest w tym sporo prawdy, ponieważ spożywanie dobrze zbilansowanego śniadania jest istotnym elementem wspomagającym utrzymywanie dobrego stanu zdrowia. Spożywanie śniadania w ciągu pierwszej godziny po przebudzeniu uruchamia przewód pokarmowy i przyspiesza metabolizm po okresie nocnego spowolnienia.

 

Wyrób w sobie nawyk zjadania dobrze zbilansowanego śniadania wkrótce po przebudzeniu każdego ranka!

 

 

INFORMACJE O ODŻYWIANIU

W ciągu dnia ważne jest, aby przerwy między posiłkami nie były zbyt długie. Spożycie tylko trzech posiłków dziennie oznacza, że przerwy między twoimi posiłkami wynoszą około sześciu godzin. Taka przerwa może być zbyt długa, co może sprawić, że organizm zacznie oszczędzać energię poprzez zwolnienie metabolizmu. Celem zachowania stabilnego poziomu energii w ciągu dnia jadaj małe posiłki w regularnych odstępach około trzy-godzinnych. To zwykle oznacza spożycie trzech głównych posiłków i dwóch przekąsek w ciągu dnia. Ze względu na to, że żaden produkt ani grupa produktów spożywczych nie jest źródłem wszystkich niezbędnych składników odżywczych, ważne jest, aby włączyć różne produkty z każdej grupy do regularnej tygodniowej diety. Takie działanie pomoże zapewnić organizmowi wystarczających ilości wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Ale pamiętaj o tym, że w celu utrzymania zdrowej masy ciała ważne jest, aby pokrywać indywidualne zapotrzebowanie na składniki odżywcze bez przekroczenia ilości kilokalorii spalanych w ciągu dnia.

Jedną z najważniejszych grup produktów spożywczych to zboża i produkty zbożowe. Węglowodany pochodzące z produktów zbożowych stanowią główne źródło energii dla organizmu człowieka. Spożywając odpowiednią porcję pełnoziarnistych produktów zbożowych prawie w każdym posiłku pomoże utrzymać stabilny poziom energii przez cały dzień. Dobre przykłady pełnoziarnistych produktów zbożowych to pieczywo pełnoziarniste, brązowy lub czerwony ryż, płatki owsiane, musli, makaron razowy oraz kasze. Warzywa stanowią niezbędną grupę produktów spożywczych. Jako grupa dostarczają wiele witamin oraz składników mineralnych i są niskokaloryczne. Z tego powodu uznawane są za ważny element utrzymania dobrego stanu zdrowia oraz prawidłowej masy ciała. Różnorodne warzywa powinny być jadane, co najmniej trzy razy dziennie. Warzywa świeże, mrożone lub konserwowe jadane na surowo, po upieczeniu czy ugotowaniu w wodzie lub na parze mogą stanowić pożywne urozmaicenie racjonalnej, dobrze zbilansowanej diety.

Owoce są bardzo podobne do warzyw z punktu widzenia wartości odżywczej. Jedynym wyjątkiem jest to, że owoce zawierają naturalne cukry dostarczające energii i nadające im słodkiego smaku. Owoce powinny stanowić regularną część urozmaiconej, dobrze zbilansowanej diety, ponieważ służą, jako praktyczna i pożywna przekąska. Porcja soku owocowego może być zaliczona, jako jedna porcja owoców. Zalecane dzienne spożycie owoców różni się w zależności od płci, wieku czy aktywności fizycznej. Przeciętna osoba dorosła powinna spożywać około dwóch porcji (szklanek) owoców każdego dnia.

Mleko i produkty mleczne są jednym z głównych źródeł wapnia, niezbędnego składnika mineralnego. Spożycie, co najmniej dwóch porcji chudych lub niskotłuszczowych produktów mlecznych każdego dnia pomaga pokryć dzienne zapotrzebowanie na wapń. Osoby eliminujące mleko i produkty mleczne ze swojej diety z powodu alergii czy przekonania powinny je zastępować innymi źródłami wapnia, np. mlekiem sojowym wzbogaconym w wapń.
Białko stanowiące budulec naszych tkanek i mięśni jest niezbędnym elementem każdej dobrze zbilansowanej diety. Chude mięso, drób, ryby, jaja, orzechy, nasiona roślin strączkowych oraz soja i jej produkty są dobrymi źródłami białka. Ze względu na to, że organizm człowieka wydajnie gospodaruje białkiem, dzienne spożycie produktów bogatych w białko powinno być umiarkowane. Przeciętna osoba dorosła powinna spożywać około 170 gramów produktów spożywczych bogatych w białko każdego dnia. Indywidualne zalecenia są zróżnicowane w zależności od wieku, płci i poziomu aktywności fizycznej.

Wiele osób próbuje całkowicie wyeliminować tłuszcze ze swojej diety, ale prawda jest taka, że tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niektóre witaminy (a, d, e i k) mogą zostać wchłonięte wyłącznie, gdy są spożyte w pokarmach lub razem z posiłkami zawierającymi tłuszcze. Jednak nie wszystkie tłuszcze są takie same. Tłuszcze zwierzęce, (czyli nasycone), takie jak te zawarte w maśle, śmietanie czy tłustym mięsie mogą podnosić ryzyko chorób serca i dlatego ich spożycie powinno być bardzo ograniczone. Celem zachowania zdrowej diety, urozmaicaj swój jadłospis niewielką ilością nienasyconych tłuszczów pochodzących z olejów roślinnych, tłustych ryb (takich jak makrela, śledź, łosoś, tuńczyk czy pstrąg), awokado oraz orzechów i nasion.

Żadnej diety nie można zbilansować bez prawidłowego nawodnienia. Woda jest niezbędna do życia. Wszystkie funkcje naszego organizmu, w tym prawidłowe działanie wszystkich komórek i narządów uzależnione są od wody. Nawet umiarkowane odwodnienie może obniżyć sprawność fizyczną i umysłową oraz zdolność do koncentracji. Ciężkie odwodnienie może doprowadzić do śmierci. Przeciętna osoba dorosła powinna spożywać co najmniej dwa litry wody każdego dnia. Spożycie różnych napojów może pomóc osiągnąć odpowiednie spożycie płynów i tym samym prawidłowego nawodnienia organizmu. Wszystkie napoje, również te zawierające kofeinę nawadniają organizm. Woda, sok, mleko, napoje gazowane, kawa, herbata, owoce oraz warzywa pomagają utrzymać prawidłowe nawodnienie. Wybierając napoje o wyższej kaloryczności ważne jest, aby nie przekraczać indywidualnego dziennego limitu energetycznego, przy jednoczesnym pełnym pokryciu zapotrzebowania na składniki odżywcze oraz wodę.

Aktywność fizyczna jest bardzo istotnym elementem zdrowego i aktywnego stylu życia. Regularna aktywność fizyczna wspomaga wydajne funkcjonowanie organizmu. 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej (energiczny spacer lub przejażdżka na rowerze), co najmniej trzy razy tygodniowo może pomóc w utrzymaniu zdrowej masy ciała i obniżyć ryzyko chorób serca. Dostosuj rodzaj i intensywność aktywności fizycznej do swojego aktualnego stanu zdrowia i sprawności fizycznej. Zawsze konsultuj się ze swoim lekarzem przed rozpoczęciem dowolnego programu aktywności fizycznej.