Odpowiedzi ekspertów

ODŻYWIAJ SIĘ ZDROWO!

Kilka przydatnych porad, dla tych, którzy chcą odżywiać się zdrowo i prowadzić zdrowy tryb życia. Poznaj zasady zdrowej diety.

Jak powinna wyglądać nasza codzienna dieta?
Aby utrzymać prawidłowe procesy życiowe należy dostarczać odpowiednią ilość kalorii oraz około 60 składników pokarmowych. Prowadzenie zdrowego stylu życia wymaga starannego doboru różnorodnych produktów spożywczych, tak aby ich ogólny bilans dostarczył nam optymalną ilość substancji odżywczych, witamin oraz składników mineralnych. Każdy produkt, który zjadamy zawiera inny rodzaj składników żywieniowych, dlatego też, aby ułatwić nam komponowanie zdrowej, pełnowartościowej diety Instytut Żywności i Żywienia opracował piramidę żywieniową. Wszyscy, którzy chcą odżywiać się zdrowo powinni wiedzieć, że podstawą piramidy i codziennej diety stanowią produkty zbożowe, których zaleca się spożywać około 5 porcji dziennie. Zawarta w nich skrobia dostarcza energii mięśniom, a błonnik reguluje pracę jelit. Jedno nieobrane jabłko zawiera 3g błonnika tj. powyżej 10% dziennego zapotrzebowania. W codziennej diecie nie powinno brakować białka oraz wapnia. Dlatego też każdego dnia powinno się spożywać, co najmniej dwie porcje nabiału - do dyspozycji mamy mleko, ser, jaja. Na szczycie piramidy zdrowego żywienia znajdują się ryby, drób, mięso a także rośliny strączkowe (groch i fasola), które dostarczą organizmowi człowieka pozostałej ilości niezbędnego białka. Zdrowa dieta oznacza także dostosowanie pokarmów do indywidualnych potrzeb organizmu, a więc wieku, płci, masy ciała oraz warunków, w których żyjemy. Jest to podstawowa zasada prawidłowego odżywiania.

Soki oraz świeże owoce i warzywa źródłem wody w diecie
Dbając o zdrowe odżywianie nie powinniśmy zapominać także o odpowiedniej ilości wody, która transportuje składniki pokarmowe do wszystkich komórek organizmu oraz usuwa wraz z moczem zbędne produkty przemiany materii. Wodę możemy dostarczać do organizmu nie tylko w jej czystej postaci, ale także w postaci innych pokarmów czy napojów, takich jak np. soki, nektary i napoje owocowe, ale także mleko, kawa lub herbata. Zawierają one od 87 do 100% wody. Bardzo bogatym źródłem wody (od 75 do 96%) są świeże owoce oraz warzywa. Soki, nektary i napoje owocowe powinny być elementem naszej codziennej diety. Dzięki nim możemy dostarczyć naszemu organizmowi ważnych składników odżywczych także jesienią i zimą, a to pozwala na zwiększenie odporności, poprawę kondycji oraz zachowanie dobrego samopoczucia.

Warto wiedzieć!
- Soki z pomarańczy oraz z czarnej porzeczki o dużej zawartości witaminy C należy pić w ciągu dnia.
- Sok grejpfrutowy można pić już od samego rana, ale nie należy popijać nim leków. Zawarte w soku flawonoidy - maringina i marirutyna mogą wchodzić w interakcje z niektórymi substancjami czynnymi leków.

Rozkład posiłków w ciągu dnia
Właściwe żywienie to także odpowiedni rozkład posiłków w ciągu dnia. Zaleca się spożywanie 4-5 posiłków w odstępie 3-4 godzin.

Na co jeszcze zwracać uwagę
Ostatnią zasadą w zdrowym odżywianiu jest umiejętność robienia zakupów. Zawsze powinniśmy sprawdzać datę produkcji i datę przydatności do spożycia, a jeśli nie można znaleźć tych informacji na opakowaniu, to produkt bez wahania trzeba odłożyć na półkę. Podobna zasada powinna towarzyszyć wybieraniu owoców i warzyw, warto kupować te, które nie tylko są świeże i apetyczne, ale także posiadają certyfikat pochodzenia z kontrolowanej uprawy. W ten sposób możemy mieć pewność, że wraz ze świeżymi warzywami lub owocami nie będziemy spożywać szkodliwych substancji, które przedostają się do nich wraz ze środkami ochrony roślin wykorzystywanymi przy ich uprawie. Zakupione owoce i warzywa powinny być przechowywane w lodówce. Nigdy nie spożywajmy zapleśniałych owoców gdyż zawierają one rakotwórcze mykotoksyny.